5 میدان دیدنی در ایتالیا
1- میدان معجزهها
این محوطه محصور یکی از زیباترین مجموعهها از حیث معماری در جهان است که شامل چهار شاهکار قرون وسطایی متعلق به قرن 11 تا 14 میلادی است ک شامل کلیسا، تعمیدگاه، گورستان و برج کج پیزا است که در این میان این ساختمان کج بیش از همه معروف است.
در قرن دوازدهم، اهالی شهر پیزا تصمیم گرفتند کلیسای آنها برجی داشته باشد که برج "سینت مارک" را تحت تأثیر قرار دهد. پس از آن که پایههای بنا حفر شد، معماری کارآزموده به نام «دیوتیسالوی» که مسئول ساختمان این برج بود، نخستین سنگ آن را بنا نهاد. اما چند سال پس از شروع ساخت آن، هنگامی که تنها سه طبقه پایینی آن به پایان رسیده بود و پیش از آنکه ارتفاع برج به ۱۲ متر برسد، این برج خمیدگی خودش به سمت جنوبشرقی را نشان داده بود.
پس از آن ساخت این برج به مدت ۱۰۰ سال متوقف شد. در سال ۱۲۳۴ از معمار دیگری خواسته شد تا ساختمان برج را تمام کند و او چهارمین سقف بنا را به پایان رساند و آن را نیمه تمام گذارد و چهار طبقه بعدی آن با همان تمایل به خمیدگی به پایان رسید. سپس معمار دیگری رشته کار را به دست گرفت و طبقات پنجم و ششم را تمام کرد، اما پایه اصلی همچنان منحرف میشد. این برج به این ترتیب به نشان اصلی شهر پیزا تبدیل شد و سال ۱۹۸۷ نیز توسط یونسکو به میراث فرهنگی پیوست.
2-میدان سن پیترو
درسال ۱۵۶۸ در مرکز میدان، یک ستون هرمی شکل مصری با قدمت ۴۰۰۰ سال قرار داده شد. تقریبا صد سال بعد، جیان لورنزو برنینی میدان را طراحی کرد و مجموعه ستونهای توسکانی را که چهار ستون ردیفی بود به آن افزود. در سال ۱۶۷۵ یک فواره گرانیتی توسط برنینی به میدان افزوده شد تا تقارن فواره دیگری که پیشتر و در سال ۱۶۱۳ توسط کارلو مادرنو طراحی شده بود را کامل کند.
فضای بازی که در جلوی کلیسای سن پیر قرار دارد توسط جیان لورنزو برنینی و تحت هدایت پاپ الکساندر هفتم از ۱۶۵۶ تا ۱۶۶۷ بگونه پیشخوانی طراحی شد تا بیشترین تعداد مردم بتوانند مراسم برکت دادن پاپ را که از میانه نمای کلیسا یا از پنجره کاخ واتیکان انجام میداد براحتی ببینند. (Norwich 1975 p 175) امکانات عرصه، تحت محدودیت و تحمیلهای بسیاری از دیگر عناصر موجود در میدان بود (تصویر سمت چپ). اما در طراحی نیاز بود که دیگر عناصر بگونهای پوشانده شوند تا آپارتمان پاپ بخوبی بچشم بیاید. ستون هرمی، مرکز را مشخص میکرد و ستون گرانیتیِ کالو مادرنو در یک سو ایستاده بود. پس برنینی در سال ۱۶۷۵ و پنج سال پیش از مرگش، ستونِ دیگر را برای تقارن و ایجاد حالتِ همسانی ستونها در میدان برپا کرد.
ستونها : ستونهای توسکانی بزرگ در چهار ردیف، ورودیِ ذوزنقه ای میدان را که تا ستون هرمیِ میانهٔ میدانِ بیضوی به پیش میآید را در بر میگیرند. ستونها میدان را تعریف میکنند و می نمایانند.
سنگفرش: در ۱۸۱۷ سنگفرشهای مدوری بدور هرم وسط قرار داده شدند تا با قرار گیری نوکِ سایه ستون در ظهر بر آنها، نشانههای منطقةالبروج قابل تشخیص شوند. در این میان، هرم میانهٔ میدان بعنوان عقربه ساعت آفتابی غول پیکر میدان عمل میکند.
3- میدان فردوسی در کشور ایتالیا
آیا میدانستید که غیر از تهران در شهر رم پایتخت ایتالیا میدانی به نام میدان فردوسی وجود دارد که در آن مجسمه ای نیز از فردوسی شاعر حماسه سرای ایرانی نصب گردیده؟ سالها پیش در شهر رم پایتخت ایتالیا، میدانی به نام شاعر پرآوازه ایران حکیم ابوالقاسم فردوسی نام گذاری شده است. میدان فردوسی در یکی از مناطق سرسبز شهر رم واقع شده است که هم گردشگاه اهالی این شهر و هم محل تردد گردشگران خارجی است.
در این میدان مانند میدان فردوسی ایران تندیسی از ابوالقاسم فردوسی نصب شده است که قدمتی بیش از 50 سال دارد. این مجسمه که 185 سانتیمتر ارتفاع دارد و از مرمر سفید ساخته شده است، کار استاد صدیقی است که در 20 ماه مه 1958 به رم برده شد و طی مراسمی در یکی از میدانهای رم نصب شد.
علی اصغر حکمت شیرازی، ادیب و مترجم، در خاطرات اوایل دهه 30 خود که در رم به تحریر درآورده است، می نویسد: «بعد از ساعتی به منزل مراجعت کردیم. در سر راه در یکی از میدانهای کوچک ویلابورگز، محلّ زیبایی که به نام "فردوسی" موسوم است به "پیاتزا فردوسی".
این مجسمه در پارک ویلا بورگزه (Villa borghese) پارک طبیعی بزرگی در شهر رم است که شامل ساختمانها، موزه ها و از جمله موزه گالریا بورگزه - galleria borghese می باشد. این پارک با مساحتی حدود 80 هکتار، بعد از پارک ویلا دوریا پامفیلی (Villa doria pamphili) بزرگترین پارک شهر رم است. در اوایل قرن نوزدهم این پارک بازسازی شد و سال 1903 هم به پارک عمومی تبدیل شد.
4-میدان ایتالیا، چارلز مور
یکی از طرح های پست مدرن ،میدان ایتالیا در نیو ارلئان در آمریکا توسط چارلز مور است (سنتوری تزئینی غیر عملکردی در بالای برج) که منبع الهام او دراین طرح میدان های ایتالیا و بالاخص فواره تروی 1732 در شهر رم بود.
در میدان جدید، همانند میدان قدیم،ساختمان،مجسمه،محوطه و خصوصا آب و فواره بصورت یک مجموعه به هم تنیده به نمایش گذاشته شده است. طراحی سایت پلان این میدان نیز حائز توجه است. مور نقشه شبه جزیره ایتالیا را بر روی پلان این میدان پیاده کرد. جزیره ی سیسیل در وسط این میدان قرار داده شده و مرکز پرگار در وسط جزیره ی سیسیل قرار گرفت.
5- میدان ایتالیا نیوارلئان
یکی از طرحهای محوری پست مدرن، میدان ایتالیا توسط چارلزمور، انجام شده است. این میدان برای ایتالیایی تباران مقیم شهر نیوارلئان در آمریکا، بین سالهای ۱۹۷۸-۷۹ احداث گردید. مور در طرح خود توجهی به بافت اطراف سایت که نمادی از یک شهر آمریکایی معمولی بود نکرد. بلکه منبع الهام او در این طرح، میدانهای ایتالیا و بالاخص فواره تروی در شهر رم بود.
مور نقشهٔ شبه جزیرهٔ ایتالیا را بر روی پلان این میدان پیاده کرد. از آنجا که اکثر ایتالیایی تباران شهر نیوارلئان از جزیره سیسیل هستند، لذا جزیره سیسیل در وسط این میدان قرار داده شد و مرکز پرگار در جزیره سیسیل قرار گرفت. منطبق بر هویت و ریشههای قومی و فرهنگی استفاده کنندگان از این میدان است.
نمایش تاریخ و گذشته به صورتی جدید و امروزی شده در این میدان صورت گرفته است. ستونهای سنگی توسکان ،دوریک،ایونیک و کورنتین در میدان ایتالیا با مصالحی همچون بتن و ورق گالوانیزه اجرا شده است. مور حتی دو تصویر حجاری شده از صورت خود را همچون هنرمندان و صنعتگران دوره رنسانس، بر روی یکی از دیوارهای این میدان قرار داد.
نظرات
- No comments found
لطفا نظر خود را بنویسید.